Vi passer på dine data

Personoplysninger eller ej?

Hvis man ud fra de givne data kan identificere en eller flere personer, er der tale om personoplysninger. På Startlinjen kommer vi i nogle tilfælde i besiddelse af personoplysninger, som vi nedenstående beskriver, hvordan vi håndterer.

Tilbud om at blive ringet op

Desværre er der en del, der ringer forgæves til vores rådgivning. Derfor tilbyder vi, at du kan lægge dit telefonnummer og få mulighed for at blive ringet op af os, inden kl. 22.30 samme dag.

Hvis du vælger at blive ringet op, så får vi en mail med dit telefonnummer.

Vi kan ikke altid nå at ringe tilbage til alle, men det er fast procedure, at vi sletter alle indkomne mails og tømmer telefonens log, når rådgivningen lukker om aftenen. Hvis vi når at ringe til dig, sletter vi dit telefonnummer umiddelbart efter, at vi har afsluttet en samtale med dig eller lagt en besked på din telefonsvarer. Vi når således max at være i besiddelse af dine personoplysninger i de syv timer, rådgivningen har åbent. I den tid har bagvagten og de op til tre frivillige rådgivere, der er på vagt den pågældende dag, adgang til dem.

Tilbud om hjælp

I sjældne tilfælde får vi opgivet personoplysninger i en samtale, hvis det viser sig, at der er brug for mere hjælp. Det kan fx være i situationer, hvor underretningspligten træder i kraft.  I situationer hvor vi har måttet intervenere, noterer vi opkaldet i et krypteret dokument, hvor personoplysningerne kun er tilgængelige for lederen og den pågældende bagvagt.

Indeholder ikke personoplysninger

Din samtale registreres

Alle samtaler på over fem minutter registreres i et skema. Det er i forbindelse med vores bevilling fra Social- og Ældreministeriet, at vi har brug for at indsamle data, så vi kan lave statistik over henvendelserne til rådgivningen. Indsamlingen er anonym, og skemaet indeholder ikke nogen personoplysninger.

Du hjælper os med at blive bedre

To gange om året i fire uger ad gangen beder vi om din hjælp til at blive en endnu bedre telefonrådgivning. I de to perioder gennemfører vi en brugerevaluering, som betyder, at vi i overskrifter noterer, dels hvad dit behov er, og dels hvad du tager med dig fra samtalen. Vi beder dig også om i slutningen af samtalen at svare på to skalaspørgsmål, hvor det er din vurdering af samtalen, der er vigtig. Vi bruger ikke nogen personoplysninger i forbindelse med brugerevalueringen.

Dit telefonnummer slutter med en kryptering

De første seks cifre af dit telefonnummer fremgår i en log, når du ringer til os, uanset om du kommer igennem til en samtale eller desværre må ringe forgæves. Det gør det, for at vi kan holde øje med, hvor stort behovet for vores rådgivning er, og det er en hjælp i vores bestræbelser på at kunne tilbyde flest mulige mennesker en samtale. Med krypteringen forbliver du anonym i din henvendelse.