Startlinjen modtager hvert år flere tusinde opkald fra mænd og kvinder, der har brug for at vende en personlig problemstilling med en af vores dygtige samtalepartnere. Temaerne for samtalerne kan være meget forskellige. En del af dem, der ringer, kæmper med ensomhed. Andre har været ude for en livskritisk begivenhed som eksempelvis alvorlig psykisk eller fysisk sygdom, tab, arbejdsløshed eller skilsmisse. Og for nogle er det deres svære rolle som pårørende, der er i fokus.
En stor gruppe engagerede og veluddannede frivillige sørger for, at Startlinjens telefoner er åbne alle årets 365 dage mellem kl. 16 og 23. De frivillige samtalepartnere giver sig god tid til at lytte og til at spørge ind til den problematik, som samtalen drejer sig om. Med deres nærvær og oprigtige interesse kan de ofte hjælpe opkalderen med at få øje på egne ressourcer og muligheder for at tage et første (lille) skridt videre på trods af det svære. Der er i øvrigt altid en lønnet ansat til stede sammen med de frivillige, så særligt vanskelige samtaler kan blive talt igennem, når røret er lagt på.
Startlinjen er en selvejende organisation, som modtager driftstilskud i henhold til Finanslovens § 15.75.73.60. med reference til Social- og Boligstyrelsen.
Årets nøgletal
Også i 2023 har vi året igennem haft mange gode og meningsfulde samtaler hver dag. Samtaler hvor svære problemstillinger, sorger, fortvivlelse og livets store spørgsmål er blevet vendt.
Startlinjens dygtige frivillige lytter, spørger ind, giver nærvær og omsorg og gør sig umage for at opkalderen, de taler med også får noget at reflektere over i eller efter samtalen.
Du kan læse mere om året, der er gået her: Startlinjens nøgletal 2023