Sådan kickstartede jeg Startlinjens nye digitale strategi (og fik fire nye venner med i købet)
Hos Startlinjen er der fyldt med hjertevarme, omsorg og fællesskab. Og nu er der også fyldt op på digitale idéer.
Det er ikke til at komme uden om digitale medier. Ikke engang hvis man er en rådgivning med gode, gammeldags telefonsamtaler og hang til retroindretning. Startlinjen sendte derfor bud efter en digital ekspert med et dugfriskt eksamensbevis fra kursusvirksomheden Bigum&Co.
Jeg greb chancen og glædede mig til at afprøve mine nytillærte digitale evner af i den virkelige verden. Det skulle vise sig, at jeg skulle få meget mere end bare digital jord under neglene og et nyt punkt på mit CV.
Mine nye kolleger ønskede sig først og fremmest, at Startlinjen skulle dukke op i potentielle frivilliges Google-søgninger og i deres Facebook-feeds. I starten var jeg skeptisk: Der findes (desværre) ikke quick-fixes til hverken Google eller Facebook. Hvor end jeg gerne ville, kunne jeg ikke svinge min digitale tryllestav og på fire uger for evigt sørge for, at Startlinjen lå lunt i svinget i det digitale landskab.
Jeg kunne med andre ord kun tilbyde en start. Præcis ligesom Startlinjen selv hjælper mennesker, der har det svært, med at tage et skridt hen imod at få det bedre, således har jeg hjulpet Startlinjen. Og præcis ligesom det hårde arbejde altid venter, når røret er lagt på, således har det også været at få mig på besøg!
Til mit og Startlinjens held har mine nye, seje kolleger mod på at trække i de digitale arbejdshandsker. De har forpligtet sig til at fortsætte, hvad jeg har sat i søen og på lang sigt nå langt flottere mål, end man kan på blot fire uger.
Vi lancerede derfor et nyt punkt på Startlinjens hjemmeside: Indblik. Her vil Rikke og Louise fremover dele spændende artikler med fagligt indhold, viden, behind-the-scenes og meget mere til glæde for nuværende og kommende frivillige, brugere – og som bonus også til glæde for Google.
Som så mange andre små virksomheder var Startlinjen på Facebook uden en klar strategi. Selvom det kan virke som den “lette” løsning at springe over hvor strategi-gærdet er lavest, siger mine erfaringer, at virkeligheden er den modsatte. Det er tungt arbejde at trække spændende opslag ud af den blå luft gang på gang.
Vi tog afsæt i viden om målgrupper, personaer, målsætninger, organiske vs. betalte opslag, adfærdspsykologi og algoritmer. Med det udgangspunkt fik vi brygget en idé-bank sammen med konkrete opslag, inspiration, værktøjer og temaer som gang på gang kan tages frem og give værdi for følgerne. Og samtidig kan det gøre jobbet som SoMe-ansvarlig meget sjovere. Win-win.
På falderebet havde vi Startlinjens visuelle identitet under luppen, fordi hjemmesiden skal have nye og flere billeder. Her herskede der ingen tvivl om, at vi alle ønskede et mere strømlinet visuelt udtryk på tværs af trykte og digitale kanaler. Jeg undersøgte konkurrenter, og vi talte om symbolik og udtryk. Jeg delte mine bedste fotoredigerings-tips og fyldte Rikke og Louises mobiler op med apps til formålet. De er nu helt klar til at give Startlinjens billeder et ensartet og varmt look i tråd med husets værdier.
Jeg er overbevist om, at mine fire uger hos Startlinjen har båret frugt. Medarbejderne har fået nye, konkrete, digitale værktøjer. Det vil gavne både deres digitale tilstedeværelse og arbejdsglæden og forhåbentlig tiltrække mange flere, dygtige frivillige til telefonrådgivningen.
I bytte fik jeg fire ugers erfaring med i min jobsøgnings-rygsæk. Men til min store overraskelse var det ikke det bedste, jeg fik med fra Startlinjen: I Startlinjens hjemlige lokaler fandt jeg en hjertevarme, som har givet mig en tro på, at man kan finde en arbejdsplads, der føles som en familie. Og jeg fik fire nye venner, som nu er de første jeg skriver til, når jeg lander en jobsamtale eller spotter et godt loppefund.
Savner du et varmt fællesskab, faglig og menneskelig udvikling og adgang til byens bedste slikskuffe? Så kan jeg på det varmeste anbefale at blive en del af Startlinjen-familien!
Læs mere om at være frivillig hos Startlinjen her.
_______
Helena er nyuddannet cand.merc.(kom) fra Copenhagen Business School (med andre ord: Hun ved en hel masse om kommunikation og markedsføring). I foråret har hun taget et seks ugers kursus i digital markedsføring hos Bigum&Co. Helena elsker loppemarkeder, biblioteksbøger og sjove kattevideoer.
Kender du en virksomhed, der har brug for en dygtig og skide sød kommunikationsnørd? Så skriv til Helena med det samme på [email protected] eller tjek hendes CV ud her: https://www.linkedin.com/in/helena-aaholm-rasmussen/